Söderhamns kommuns startsida Söderhamns kommuns startsida

Hemtjänsten och hemsjukvården klarade väderutmaningen.

Hej Birgitta Löjdström, verksamhetschef för hemtjänst och hemsjukvård. Under helgen, mellan den 1:a till 3:dje februari utsattes hemtjänst och hemsjukvård verkligen för prövningar med anledning av snöovädret. Hur tycker du att ni klarade ert uppdrag?

Det var verkligen en utmaning för alla medarbetare, men som helhet klarade vi vårt uppdrag bra! Att det, trots allt, fungerade så pass bra tror jag i huvudsak beror på två faktorer. För det första är medarbetare inom hemtjänsten handlingskraftiga, kreativa, ansvarstagande och envisa! För det andra så samarbetade vi bra, både inom hemstjänsten/hemsjukvården och tillsammans med andra verksamheter som Assistanskåren och Räddningstjänsten. Vi hjälptes åt för att utföra våra uppdrag. Ett stort tack till både medarbetare inom hemtjänst/hemsjukvård och till Assistanskåren och Räddningstjänsten!

Kan du beskriva vilka utmaningar hemtjänsten ställdes inför?

Väderläget var som sämst under fredagsnatten och under lördagen. När vissa hemtjänstgrupper kom till arbetet före kl 07:00 på lördagsmorgonen möttes de av helt insnöade bilar. De fick börja med att skotta sig fram för att få ut bilarna, så en viss försening inträffade där.

Väl på väg så fastnade ett antal bilar efter vägarna. Då kom andra hemtjänstbilar och hämtade upp de som stod efter vägen och skjutsade dem till kunderna. Man organiserade kedjor av samåkning. Och bilar som körde fast lämnades efter vägen. Vår arbetsledarberedskap inom omvårdnadsförvaltningen, som är igång under kvällar och nätter året runt, kontaktade Assistanskåren som hämtade upp bilarna.

Vi fick också hjälp av Räddningstjänst som skjutsade ut oss i bandvagn till en brukare där det var helt omöjligt att komma fram.

Ställdes besök in?

Ja, medarbetare är ju väl insatt i sina brukares behov och gjorde omprioriteringar där det kunde göras. Exempelvis så byttes vissa tillsynsbesök ut mot telefonsamtal.

Hur såg bemanningen ut, kunde personal ta sig till arbetet?

Min uppfattning är medarbetare inom hemtjänst och hemsjukvård verkligen gjorde allt de kunde för att ta sig till jobbet. I de fall vi behövde ringa in vikarier gjorde Söderhamns kommuns Bemanningsenhet också ett fantastiskt arbete att få tag på vikarier. För att säkerställa bemanningen i hemtjänstgrupperna fanns också exempel på hur medarbetare spontant bytte arbetspass med varandra, någon som bodde nära hemtjänstlokalen och enklare kunde ta sig till arbetet, bytte med en person som istället bemannade på söndagen exempelvis. Det finns så många goda exempel som visar ansvarstagande och handlingskraft!

Du låter stolt, Birgitta?

Ja, jag är stolt över vår verksamhet. Jag är också tacksam över det samarbete vid hade med Assistanskåren, Räddningstjänst, och Bemanningsenhet. Vi kände oss verkligen ”uppbackade” för att kunna göra vårt jobb.

Söderhamns kommun

826 80 Söderhamn

Kundtjänst och telefonväxel

Tel 0270-750 00
kundtjanst@soderhamn.se

Granskad/Uppdaterad: 2019-02-05

Söderhamn - en kommun i Hälsingland: Bollnäslänk till annan webbplats, Hudiksvalllänk till annan webbplats, Ovanåkerlänk till annan webbplats, Ljusdallänk till annan webbplats, Nordanstiglänk till annan webbplats

Söderhamns kommun, 826 80 Söderhamn Tel 0270-750 00, Fax 0270-411 60, E-post - Ytterligare kontaktuppgifter